Wikia

Sid

Sid Meier

Sid Meier (geborenSidney K. Meier in 1954, in Detroit, USA) is een gerenommeerde Amerikaanse programmeur en ontwerper van enkele van de meest commercieel en kritisch succes computer strategie spellen aller tijden. Meier heeft verscheidene onderscheidingen voor zowel zijn bijdragen aan de computerspelletjes industrie en voor de titels die zijn opgedaan enorme commerciële successen. Meier wordt beschouwd als een van de legendarische reuzen van de sector van de computerspelletjes.

Carrière Edit

Sid Meier gegrond MicroProse samen met Bill Stealey in 1982. Op MicroProse, Meier ontwikkelde het game-serie waarvoor hij wordt het meest herkend, Civilization. Meier verliet uiteindelijk MicroProse en in 1996 opgericht Firaxis Games samen met veteraan gaming executive Jeff Briggs. Tot de dag van vandaag maakt Firaxis strategie games, waarvan vele zijn follow-ups om klassieke Meier titels, zoals Civilization IV en Pirates. In 1999, Meier werd de tweede persoon te worden ingewijd in de Academy of Interactive Arts and Sciences' Hall of Fame. De eerste die die eer te ontvangen was Shigeru Miyamoto van Nintendo. Sid Meier is niet altijd de belangrijkste ontwerper voor de titels die zijn naam dragen. Zo heeft Brian Reynolds is bijgeschreven als de primaire ontwerper achter Sid Meier's Alpha Centauri en Sid Meier's Colonization, terwijl Soren Johnson van oordeel dat de rol opSid Meier's Civilization IV . Momenteel Meier rol lijkt te zijn dat van een creative director, tegelijkertijd bij te dragen aan meerdere projecten. Meier werkte met een team op een dinosaurus thema spel start begin 2000, maar kondigde in een online development diary op 24 januari 2001 dat de game de ijskast was gezet. Ondanks het uitproberen van verschillende benaderingen, met inbegrip van turn-based en real-time gameplay, hij zei dat hij vond geen manier om het concept leuk genoeg te maken. In augustus 2005, Meier zei"We zijn nonstop bezig andere games van de afgelopen paar jaar, dus de dinosaurus spel blijft op de plank. Echter, ik hou van het idee van een dinosaurus spel en zou graag willen terugkomen toen heb ik enige tijd."[1] Meier woont momenteel in Hunt Valley, Maryland met zijn vrouw, Susan, en zoon, Ryan.

Trivia Edit

  • Sid Meier's gelijkenis is gebruikt in Sid Meier's Civilization en Sid Meier's Civilization III voor het spel wetenschap adviseur.
  • De gameplay tutorial in Civilization IV wordt gepresenteerd door een personage gemodelleerd na Sid Meier en ingesproken door de man zelf.
  • Een aantal van de meest geprezen games van Sid Meier's werden geïnspireerd door gezelschapsspelen ontworpen door Francis Tresham van Hartland Trefoil Ltd De vroegste edities van Railroad Tycoon en Civilization bevatte erkenningen van deze inspiraties: Railroad Tycoon is geïnspireerd door een rail gebouw bordspel "1829" door Tresham (het begin van de "18xx-reeks), en Civilization door een bordspel van dezelfde naam ook door Tresham. Tresham ontwierp ook een bordspel genaamd "Spanish Main" dat kan een inspiratie zijn geweest voorPirates!, Maar lijkt er geen schriftelijk bewijs voor. In 1998, MicroProse gekocht Hartland Trefoil Ltd, waardoor elk risico van het auteursrecht conflicten.
  • Er is een verborgen Faction genaamd Firaxis in Sid Meier's Alpha Centauri en de leider is Sid Meier, unlockable door het openen van een bestand met de factie-editor.