Wikia

Iron working
Iron working (civ5)
Tijdperk Het klassieke tijdperk
Kosten 150
Benogdige technologieën Bronze working
Technologieën die door deze technologie ontwikkeld kunnen worden Metal casting
Eenheden beschikbaar gemaakt Swordsman
Mohawk warrior
Legion
Gebouwen beschikbaar Armory
Heroic epic
Noten
  • Vanaf nu kun je ijzer bewerken!
Wacht niet om te slaan totdat het ijzer heet is, doet het als het als het ijzer warm is volgens het oog. - William Butler Yeats

InfoEdit

IJzerbewerking (Engels: Iron working) is (o.a.) een technologie in CIV5.

Geschiedenis Edit

IJzerbewerking is ouder dan de geschiedenis zelf. De eerste ijzeren werkten zichzelf al, waarschijnlijk afkomstig uit meteorieten, wanneer dit nuttig materiaal niet te vinden was, zochten de oude mensen waarschijnlijk naar soortgelijke materialen. IJzer "smelten" - de winning van het metaal uit ijzererts - lijkt ondekt te zijn in de 12e eeuw voor Christus, in de Kaukasus-gebergte, Klein-Azië, of eventueel India. De productie van smeedijzeren dateert uit ongeveer 1000 v. Chr. De oudste voorbeelden van voorwerpen gemaakt van ijzermeteoren zijn te vinden in het Oude Egypte en Sumer en dateren uit 4000 voor Christus. IJzer was zeer zeldzaam in die tijd, en historici speculeren dat het kan zijn geweest dat het meer gewaardeerd was dan goud. In de 12e eeuw voor Christus, werd ijzer grotendeels vervangen brons als het metaal de voorkeur voor gereedschappen en wapens in de oostelijke Middellandse Zee. Het ijzer van de tijd was niet een beter dan de metalen in brons te laten vervangen, maar het was veel meer overvloedig en kan gevonden worden in vele plaatsen waar koper en tin niet beschikbaar was, waardoor het een heel groot stuk goedkoper werd. Het "moderne" metaal staal werd voor het eerst geproduceerd in de prehistorie, maar de technologie bij grootschalige productie bleef tot ver achter tot in de 17e eeuw na Christus. Zodra staal goedkoop en overvloedig werd, werd het ijzer voor de meeste toepassingen verdrongen.